Какво е постигнатото през годината
Последното събитие по проекта CAP GREEN ZONE се проведе в Бургас на 23 юли. В рамките на събитието под надслов „Открий фермерските продукти в твоя магазин – град Бургас“ бяха представени подбрани продукти на фермерска от мандра Каменяк, Биомилк Борино и Родопа Ком. Водещ на събитието бе актьорът Явор Ралинов познат на публиката от сериали като „Под прикритие“, „Откраднат живот“, „Съни Бийч“ и много други. В рамките на събитието бе показано как в един на пръв поглед малък магазин могат да се намерят съкровища от натурални, чисти фермерски храни – всички от тях произведени с помощта на общата селскостопанска политика на Европейския съюз.
Домакини на събитието и собственици на магазина за фермерски продукти в Бургас бяха Елена и Лечо Вълчеви. Семейния бизнес те стартират през 1992 г. Малко след това развиват магазина за натурални, фермерски продукти, в който предлагат голямо разнообразие от чисти храни, млечни и месни продукти и други деликатеси от български производители.
Избор на продукти за магазина
„Искаме да вкараме в обекта продукти, които ги няма в големите вериги магазини и такива, които да са уникални. Лично ходим на място във фермите и производствените предприятия, за да се убедим в качеството и историята на продукта, да видим природата край фермата и как се произвеждат продуктите, които предлагаме в магазина. Продуктите, които е нареждаме в нашите витрини носят вкусът на нашето детство. При нас идват млади майки, които имат малки бебета и правят първо захранване с млечните продукти, които предлагаме тук, защото са сигурни в качеството им. В момента работим с около 15 земеделски производители“, споделя Елена Вълчева.
„За да изберем нови продукти за магазина, посещаваме изложения и фермерски пазари, на които се представят българските производители. Договаряме се с тях за срещи във фермите и отиваме на място, за да разгледаме организацията на цялото производство“, разказва Лечо за процеса по подбор на нови продукти, с които да обогатят асортимента в магазина.
Вкус и качество от Родопи
„Млечните продукти, които предлагаме тук идват на 80% от Родопите. Имаме храни от Борино, Смилян и село Еленка, което се намира в района на Неделино. В магазина си предлагаме и продуктите на Родопа Ком. Те имат две кравеферми, от които едната е за млечни продукти, а другата за местни. Запознахме се лично с тяхното производство и сме сигурни и убедени в качеството на продуктите, които те предлагат, затова с радост ги предлагаме в нашия магазин“, допълва още Лечо.
„Когато влизат хора в магазина те винаги търсят истинските продукти и искат да си припомнят вкуса от миналото“, споделя Елена.
Фермерска мандра Каменяк са представени в магазина основно с продукти от овче краве и козе мляко и сирене кашкавал кисело мляко.
Друга мандра Биомилк Борино, чиито продукти също се предлагат в магазина на Елена и Лечо, представят страхотни млечни продукти като ръчен краве кашкавал и кашкавал от златна селекция, приготвен с жива плесен и узрявал дълго време преди да излезе на пазара.
Родопа Ком са представени предимно с местните си продукти в магазина. Част от техния асортимент включва Луканка Копривщица и Търновски суджук. Животните във фермата на Родопа Ком се отглеждат свободно пасищно. В продуктите няма никакви консерванти и оцветители, пакетирането на всеки продукт става ръчно, а контролът е на много високо ниво.
Проектът CAP GREEN ZONE
„Целта на нашия проект е да даде максимално много информация на масовата аудитория и специализираната земеделска общност за ползите на Новата обща селскостопанска политика. Стартирахме проекта точно преди година и заварихме приемането на Националния стратегически план, за който ви информирахме ежедневно в сайта на capgreenzone.bg и в agrozona.bg. Цeлта на събитията, които организираме е да покажем как Европейският съюз и в частност ОСП помагат на българските фермери да произвеждат качествена и чиста храна, която намираме в такива малки магазини и супермаркети“, разказа Кирил Беспалов, PR по проекта CAP Green Zone.
В рамките на проекта са организирани близо 30 събития, с които са достигнати над 500 хиляди потребители
„Въпреки ограниченията на пандемията успяхме да направим около 30 информационни събития. Бяхме подготвени и за извънредни ситуации и затова всяко тези събития се предаваше и онлайн на живо в нашите социални канали. Благодарение на този дигитален подход успяхме да достигнем до много хора – около 500 хиляди реални потребители, които в рамките на тази година видяха нашите публикации и съобщения над 2 милиона пъти“, споделя още Беспалов.
„Освен събития като тези, адресирани към масовата аудитория, направихме и няколко мероприятия за специализирана аудитория, на които показахме добрите практики на успешни ферми, получил европейско финансиране и произвеждащи чиста и качествена храна. С тези събития достигнахме до аудитория около 300 души земеделски стопани, експерти в сферата на земеделието и хора от академичната общност. Това, с което бихме могли да се похвалим е, че в рамките на този проект преодоляхме една несигурност на земеделските стопани към една от важните мерки на новата ОСП, а именно Зелената сделка. Имаше немалко страхове сред фермерите, които успяхме да разсеем“, допълни още той.
Изследване нагласите на земеделските производители към Новата ОСП
„През идните дни предстои да публикуваме едно наше изследване за нагласите на земеделската общност към новата ОСП. Това изследване нагледно ще покаже какви бяха нагласите на производителите в началото на проекта и какви са те сега. Участие в анкетата взеха 1000 души, така че може да се каже, че това проучване е представително“, раказа Кирил.
„Специално внимание искам да отделя и на семинарите, които организирахме в университетите. Обхванахме 4 университета със земеделски специалности, които бяха посетени в присъствена и онлайн форма от над 500 студенти и представители на академичната общност. Имаше огромен интерес и от страна на бизнеса и успяхме да засилим тази връзка между българските предприемачи и академичната общност“, допълни той.
„Не на последно място, големият проект в рамките на CAP GREEN ZONE e приложението Farm Check, което позволява достъп до детайлна информация за над 75 хиляди хранителни продукта и дава възможност за повече прозрачност и информиран избор на потребителите при ежедневното им пазаруване. За девет месеца приложението бе свалено над 9000 пъти, което смятаме за впечатляващо“, подчерта Беспалов.
„Проектът е към своя край, но чрез сайтовете capgreenzone.bg и в agrozona.bg ще продължаваме да ви информираме за всички новости покрай Новата Обща селскостопанска политика“, заключи той.