Ден на отворените врати: Be Organic представя добрият пример на семейство Телкеджийски – биоградина и екохотел

април 29, 2024

Здравка Смиленова: България има изключителните възможности да бъде биозелената градина на Европа 

Националната кампания Be Organic, изпълнявана от АБ Комюникейшънс ЕООД, с финансовата подкрепа на ЕС, представя добрите практики, свързани с биоземеделието. Сред поредицата от Дни на отворените врати, дойде ред и на семейство Телкеджийски, които приеха гости в биологичната си градина. 

„Нас ни увлече това да създаваме все по-добри условия за развитие на културите и ни кара да инвестираме и да се радваме на плодовете на нашия труд. Отглеждаме над 30 култури – кореноплодни и листни, оранжерийни домати, краставици, пипер, зеле, броколи, зелена салата, тиквички, кейл, рукола и др. Голямото разнообразие е породено от желанието на потребителите да ги консумират“, обясни Росица Телкеджийска.

Стопанството е на площ от около 700 дка, като 10 дка е оранжерийното производство, където се прилагат модерни практики. Съпругът на Росица се занимава с внедряването на иновации, които са в полза на цялото стопанство и в помощ на целия екип. Последното, с което експериментирал, било подхранване на растенията с дрон. „По този начин е по-лесно, по-бързо и по-прецизно. Другото, което се опитваме да направим, е голяма хладилна база, която е по-близо до стопанството и ще ни повиши капацитета. Вместимостта на хладилниците е 600 тона.“

Предизвикателствата пред биопроизводителите са огромни, разказа още Росица Телкеджийска и определи нелоялната конкуренция като основен проблем, на който държавата трудно се противопоставя. И въпреки тези трудности друга алтернатива, освен биопроизводството за семейството, няма, признават гостоприемните домакини, които продължават да се развиват и да увеличават производствения капацитет с помощта на европейски средства.

„Имаме един реализиран проект за първична преработка на пресни плодове и зеленчуци. Закупихме линия за миене на моркови, с производителност 600 т/час. Сега в биоградината ще се прави нова инвестиция в хладилни агрегати и соларни панели, за да може себестойността на продукцията да се снижи.

Малка част от продукцията на биоградината е предназначена за местни магазинчета, друга се търгува онлайн, а основните количества отиват в големи супермаркети. Целта е продукцията да е максимално прясна.  

Само на 60 км от биоградините в местността Бойков Рид в Пирин отгледаните по екологосъобразен начин зеленчуци са включени в менюто на семейния ресторант и хотел. 

На прага гостите са посрещнати от идеолога на затворения цикъл на производство и радетел на биопринципите, майката на Росица – Здравка Смиленова.

„Как са се зародили идеите ли? Съвсем случайно започнахме да правим нещо различно, без да се оплакваме. Преди 30 години бяха същите трудни времена. Тогава хората не знаеха какво е биохрана. Сега се радваме, че масово се говори за това и имаме много привърженици. България има изключителните възможности да бъде биозелената градина на Европа, но оптимизъм не достига, за да го осъществим, иначе имаме всички дадености.“

Сред гостите бе Татяна Димчева, директор на ПГ по МСС, гр. Разлог, която представи политиката на професионалната гимназия относно здравословното хранене на децата и връзката им със земята.

„Трябва да каним децата от най-ранна детска възраст и да ги запознаваме с чистите храни и ние вече го правим.“

Тя поднесе и своите благодарности към „Моравско село“ за партньорството с гимназията и общата им кауза:

„В лицето на Здравка Смиленова имаме един изключителен професионалист, оптимист, който винаги е насреща и ще помогне с положителната си подкрепа по всички наши проекти от 2010 г. насам.“

Водещ мотив в работата на семейния бизнес е приемствеността между поколенията. Синовете на Росица и съпруга й вече вървят по техните стъпки. Те учат специалности в западни университети, свързани с производство на биологична продукция, но при всяка възможност помагат във фермата. 

„Методологията е съвсем простичка и истинска. Производителят трябва да има търпение и да даде шанс на растенията да проявят своята сила. Човек трябва да се занимава с това, което му харесва. Ако земеделието не му харесва, нека да не го прави. Ние сме фабрика на открито, буквално е като хазарт, особено през последните години, през които климатичните предизвикателства са по-големи и ако няма любов към това, което правиш, не се получават нещата. Трябва да изпитваш удоволствие от това, което правиш“, сподели Росица Телкеджийска.

Чрез своя добър пример за устойчиво развитие биологичната градина, екоресторантът и екохотелът вдъхват нов живот на региона. 

Материали: Capgreenzone.bg, AGRO TV

 

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери се в произхода на над 75 000 хранителни продукти.

Свързани публикации

Млада фермерка създава ферма за биологични орехи

Млада фермерка създава ферма за биологични орехи

Амбициите за производство на биологични орехи са изпълнени за млада румънска фермерка благодарение на помощта на ОСП. В продължение на близо 20 години ОСП предоставя подкрепа на млади фермери в Румъния, включително на тези, които се интересуват от нишови...

Млади хора разработват нова инициатива за селски туризъм, водена от общността

Млади хора разработват нова инициатива за селски туризъм, водена от общността

Водените от LEADER младежки действия „отдолу нагоре“ в селските райони на Унгария диверсифицират сектора на селския туризъм чрез творческо начинание, което отдава почит на уникалните културни характеристики на общността. В контекста на развитието на селските райони в...

Семейната фирма за биокозметика InaEssentials инвестира 2 млн. лв. в нов цех

Семейната фирма за биокозметика InaEssentials инвестира 2 млн. лв. в нов цех

Само преди месец компанията откри втора дестилерия за 6 млн. лева, а в края на юни - треи фирмен магазин "ИНА трейд" отвори в Панагюрище нов цех за производство и опаковане на козметични биопродукти, биоетерични масла и флорални води. Инвестицията по изграждането...