Еврокомисар Войчеховски: „От фермата до трапезата“ ще промени стандартите за маркетинг на селскостопански продукти

септември 20, 2021

Интервюто взе Лилия Александрова

Стратегията „От фермата до трапезата“ ще бъде основният политически документ, според който ще се оформят правилата на Европейския съюз в областта на храните през новия програмен период на Общата селскостопанска политика. За да разкаже повече за нея потърсихме за интервю еврокомисаря по земеделие Януш Войчеховски.

Еврокомисар Войчеховски, какви промени могат да очакват производителите на селскостопанска продукция и храни в ЕС във връзка със стратегията „От фермата до трапезата“?

Стратегията „От фермата до трапезата“ предвижда редица действия на различни етапи от хранителната верига с цел да ускори прехода към по-устойчиви хранителни системи и да допринесе за постигането на целите на Зелената сделка. В рамката на тази стратегия новата Обща селскостопанска политика, например, ще предостави набор от инструменти и мерки за подкрепа, които ще позволят на земеделския сектор да инвестира повече в устойчиви земеделски практики, с цел намаляване на употребата на пестициди и антимикробни средства, оптимизиране използването на хранителни вещества и плодородието на почвата, като същевременно инвестира в прилагането на методи за органично земеделие.

Допълнителни инициативи в областта на пестицидите, фуражните добавки и семена ще улеснят например разрешаването за употреба на иновативни и екологично чисти продукти, както и на по-устойчиви на климата и адаптирани към местните условия сортове семена, които ще помогнат на европейските фермери да бъдат по-конкурентоспособни и да реагират по-добре на потребителското търсене.

При преработката на храни ще бъдат преразгледани маркетинговите стандарти за селскостопански продукти и ще се наложи актуализиране на определени дефиниции, обозначения и разпоредби за етикетиране, които играят ключова роля в области като общественото здраве. Например ще бъде намалено захарното съдържание на конфитюри и сокове, ще бъде ясно посочен срокът на годност на продукти като яйцата с цел да бъдат намалени хранителните отпадъци. Важна промяна се очаква и при създаването на хранителни профили, за да се ограничи популяризирането на храни с високо съдържание на сол, захар и/или мазнини. Други инициативи на Комисията имат за цел да интегрират изискванията за устойчивост в корпоративните стратегии на хранителната индустрия.

Международното сътрудничество и търговската политика на ЕС ще играят решаваща роля в цялостния глобален преход към устойчиви системи на храните. ЕС ще се стреми да гарантира амбициозни клаузи за устойчивост във всички двустранни търговски споразумения с трети страни и ще участва активно в разработването на зелени съюзи с нашите търговски партньори, за да гарантира, че вносните храни продължават да отговарят на съответните разпоредби на ЕС и стандарти, и че заедно можем да преминем към по-устойчиви хранителни системи в световен мащаб. 

 Интервюто е публикувано в брой 110 на списание „Агрозона“.

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери се в произхода на над 75 000 хранителни продукти.

Свързани публикации

Млади хора разработват нова инициатива за селски туризъм, водена от общността

Млади хора разработват нова инициатива за селски туризъм, водена от общността

Водените от LEADER младежки действия „отдолу нагоре“ в селските райони на Унгария диверсифицират сектора на селския туризъм чрез творческо начинание, което отдава почит на уникалните културни характеристики на общността. В контекста на развитието на селските райони в...

Семейната фирма за биокозметика InaEssentials инвестира 2 млн. лв. в нов цех

Семейната фирма за биокозметика InaEssentials инвестира 2 млн. лв. в нов цех

Само преди месец компанията откри втора дестилерия за 6 млн. лева, а в края на юни - треи фирмен магазин "ИНА трейд" отвори в Панагюрище нов цех за производство и опаковане на козметични биопродукти, биоетерични масла и флорални води. Инвестицията по изграждането...