Две форми на продажба осигуряват от „Хранкооп“, връзката с производителя е много важна, смятат организаторите на фермерски пазари
Над 10 години, от 2010 г. насам, регистрираната като кооперация от производители и потребители „Хранкооп“ развива фермерски пазари, а сега и платформа за доставки на прясна фермерска храна, стана ясно по време на онлайн семинар на тема „Къси вериги на доставка и фермерски пазари“, организиран от проекта CAP Green Zone: Be Organic!. В кооперацията са се включили над 70 пълноправни членове и над 150 асоциирани.
Две са формите, чрез които стопаните могат да реализират продукцията си с помощта на „Хранкооп“ – фермерските пазари и доставките чрез специална платформа.
За участие във фермерските пазари производителите трябва да кандидатстват, разясни Николай Генов, председател на кооперацията. „Когато приемем един производител и дадем му достъп до даден пазар, всячески се опитваме да му гарантираме достъп до този пазар. Дори да запази мястото си на определена маса на пазара“, коментира още той. „Една от нашите цели е да бъдем достатъчно гъвкави. Когато производител има продукция да можем да му осигурим достатъчно място и достатъчно пазари, а когато няма продукция и не идва на пазар, да можем да запълним мястото му със следващ производител.“, допълни още Генов. На пазар Римска стена всяка седмица идват около 40 производителя, местата са около 45, обясни още председателят на кооперацията. В пиковите моменти – пролетта и есента, пазарът се изпълва до последно, а за година през пазара минават 70-80 производителя, като реализират по-голяма част от продукцията си.
Задължително условие за производителите на пазарите е присъствие лично на фермера или пък на човек от производството, който да може да представи качествата на храната и начина й на производство. Според Николай Генов опитът показва, че по-успешни фермери са тези, които идват при тях първо с идея за реализация на пазара на даден продукт, а след това се захващат и със самото му производство.
Вторият начин за реализиране на продукцията стопаните намират чрез специално създадена платформа, в която те сами определят вида на продуктите за продажба, както и цената им. Доставките се осъществяват от звено в „Хранкооп“ два пъти в седмицата, като поръчките на потребителите се събират и се опаковат в специален сортировъчен център на пазара Иван Вазов в София.
„В момента доставки правим два пъти в седмицата – в сряда и събота, защото тогава са и ежеседмичните фермерски пазари, засега само в София. Така оптимизираме и доставките от страна на производителите продуктите да са винаги пресни“, каза Ралица Касимова, Координатор Производители на организацията. При изключителни случаи пратките се изпращат и по куриер.
За платформата остават 26% от обявената от производителите цена – 6% за поддържка на платформата и 20% за кооператива.
„През платформата не минават толкова много продажби, колкото през самите пазари, но това е стратегическа дейност, защото когато затвориха пазарите в началото на пандемията за около 2-3 месеца, производителите нямаха никакъв начин да реализират вече излизащата продукция.“, каза още Николай Генов. Според него стопаните е добре да инвестират в подобни канали, а не в собствени, тъй като доставките оскъпяват много продуктите. За клиентите пък удобство представлява окрупняването на пакетите и доставянето на всички поръчани продукти с едно посещение.
През годините „Хранкооп“ развива мрежа от пазари в различни градове на страната, но най-успешни остават събитията в столицата и по морето.