В последната седмица на април 2024 г. зам.-министър Георгиева пое отговорността за дирекция “Директни плащания” и прилагането на Общата селскостопанска политика (ОСП) на Европейския съюз. В момент, когато предишният екип е финализирал комуникацията с Европейската комисия (ЕК) по промените в Стратегическия план и промените в Наредба 3 и Наредба 4 от 2023 г. вече са на обществено обсъждане, министър Георгиева и нейният екип се сблъскват с предизвикателствата на новите регулации. В интервю за Агрозона зам.-министър Георгиева споделя за експедитивната работа по обнародване на промените, подготовката на Наръчника по директни плащания и провеждането на национална информационна кампания. Тя коментира също предизвикателствата и отговорностите, свързани с управлението на двата стълба на подпомагане по ОСП, както и важността на взаимодействието между Министерството на земеделието, фермерите и различните структури в Кампания 2024.
- В служебния кабинет Вашият ресор бе допълнен от Министър Тахов с още няколко дирекции. Една от тях е дирекция Директни плащания, която е много важна за земеделския сектор. Какво заварихте при поемането й?
От последната седмица на месец април 2024 г. вече отговарям за директните плащания и прилагането на ОСП политиката на ЕС, които до скоро по заповед на преходния министър попадаха в ресора на бивш колега. Поемам този ресор в момент, когато предният екип е финализирал комуникацията с ЕК по промените в Стратегическия план (първото изменение на Плана бе официално изпратено на ЕК в първите дни на мандата на служебния кабинет), а промените в Наредба 3 от 2023 г. (за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания) и Наредба 4 от 2023 г. (за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции) вече бяха качени за обществено обсъждане и без предварителна дискусия с бранша.
В много експедитивен порядък трябваше с екипа да организираме процеса до обнародване на промените в Държавен вестник, което стана факт непосредствено след като получихме в края на май решението на ЕК за одобрение на първо изменение на Стратегическия план.
Максимално бързо промените в условия и изисквания по интервенциите бяха отразени в подготвяния Наръчник по директни плащания, който на 7 юни беше публикуван в страницата на МЗХ. С Наръчника помагаме на фермерите, а и на прилагащите структури (ОДЗ, ОСЗ, НССЗ и др.), да имат под ръка и в достъпен вид цялата необходима информация за изискванията, които трябва да се спазват и изпълняват, за да получат подпомагането по директните плащания.
Освен това, в сравнително кратък срок, успяхме с колегата ми заместник-министър Иван Капитанов да организираме и проведем национална информационна кампания, като преди това направихме обучения за структурите на МЗХ, ангажирани в Кампания 2024. Реализирахме и обучения на НССЗ за всички експерти от областните и общински офиси на службата.
2. Предизвикателство или улеснение ще е за Вас да отговаряте за двата стълба на подпомагане по ОСП?
Интересен въпрос. Предизвикателство на този етап е от гледна точка на това, че работата по промените при интервенциите на директните плащания и свързаните с тях дефиниции (както в Плана, така и в нормативната уредба, включително и работата със заинтересованите страни) не бе започната, организирана и финализирана от мен. Наследството е такова каквото е. Отговорност на целият екип към бранша беше да се финализират промените в двете наредби, за да се обезпечи Кампания 2024 откъм нормативна уредба, както за земеделските производители, така и за администрацията. Справихме се към момента благодарение на мобилизацията на управленския и експертен капацитет в Министерството и факта, че темата е сред най-основните приоритети на министър Тахов. Предстои ни още работа до успешното приключване на Кампанията, за което ключово е тясното взаимодействие между МЗХ, фермерите, областните дирекции, общинските служби, НССЗ и ДФЗ.
Улеснение, би могло да се каже, но по-скоро по отношение на ефективно и компетентно управление на прилагането на Стратегическия план и синхронизирана работа както с всички заинтересовани страни, така и вътре в самата администрация. Не мога да скрия, че със сигурност е голяма отговорността и предизвикателството за постигане на консенсус между множество заинтересовани страни, често с различни искания и очаквания.
3. Информационната кампания по директни плащания 2024 г. премина в интензивен темп за екипа на МЗХ. Земеделските стопани разбраха ли, че част от неяснотите все още са на европейско, а не национално ниво?
Министерството на земеделието и храните се стреми да провежда всяка година информационна кампания по директните плащания, в която се разясняват и т.нар. компенсаторни мерки/интервенции (финансирани от ЕЗФРСР). Тази година успяхме да я проведем, вярно в много интензивен график, но обхванахме всички области на страната. Целта ни беше също така и да не допуснем определени недобри практики от миналогодишната информационна кампания. По време на срещите представихме промените, които бяха свързани с първото изменение на Стратегическия план, както и промените, по които се очакваше към онзи момент развръзката на европейско ниво (въпросният Регламент 1468/2024). Разбираеми са някои реакции на фермери, които искат всичко да е ясно по-рано, но ситуацията с дерогациите на ДЗЕС е идентична за фермерите и администрациите в целия ЕС. Считам, че беше много полезна не само за хората, но и за администрацията, все пак за нас е важна и обратната връзка от всички тях. Над 3000 фермери успяха да се включат в нея, като самите те бяха активни, задаваха въпроси, обсъждаха се и различни казуси отвъд планираните теми. Нашите експерти се постараха да отговорят на всички, но на по-специфичните въпроси бяха подготвени писмени отговори, които Министерството изпрати към ОДЗ-тата. В контекста на някои давани екзотични да ги нарека идеи и предложения, бих искала да кажа, че земеделските стопани не бива да за забравят, че цели и приоритети на Общата селскостопанска политика на национално ниво следва да са в съответствие с европейските, същото важи и за правната рамка.