Зам.министър Георгиева за промените в директните плащания, Кампания 2024 и ОСП

юни 26, 2024

В последната седмица на април 2024 г. зам.-министър Георгиева пое отговорността за дирекция “Директни плащания” и прилагането на Общата селскостопанска политика (ОСП) на Европейския съюз. В момент, когато предишният екип е финализирал комуникацията с Европейската комисия (ЕК) по промените в Стратегическия план и промените в Наредба 3 и Наредба 4 от 2023 г. вече са на обществено обсъждане, министър Георгиева и нейният екип се сблъскват с предизвикателствата на новите регулации. В интервю за Агрозона зам.-министър Георгиева споделя за експедитивната работа по обнародване на промените, подготовката на Наръчника по директни плащания и провеждането на национална информационна кампания. Тя коментира също предизвикателствата и отговорностите, свързани с управлението на двата стълба на подпомагане по ОСП, както и важността на взаимодействието между Министерството на земеделието, фермерите и различните структури в Кампания 2024.

  1. В служебния кабинет Вашият ресор бе допълнен от Министър Тахов с още няколко дирекции. Една от тях е дирекция Директни плащания, която е много важна за земеделския сектор. Какво заварихте при поемането й?

От последната седмица на месец април 2024 г. вече отговарям за директните плащания и прилагането на ОСП политиката на ЕС, които до скоро по заповед на преходния министър попадаха в ресора на бивш колега. Поемам този ресор в момент, когато предният екип е финализирал комуникацията с ЕК по промените в Стратегическия план (първото изменение на Плана бе официално изпратено на ЕК в първите дни на мандата на служебния кабинет), а промените в Наредба 3 от 2023 г. (за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания) и Наредба 4 от 2023 г. (за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции) вече бяха качени за обществено обсъждане и без предварителна дискусия с бранша.

В много експедитивен порядък трябваше с екипа да организираме процеса до обнародване на промените в Държавен вестник, което стана факт непосредствено след като получихме в края на май решението на ЕК за одобрение на първо изменение на Стратегическия план.

Максимално бързо промените в условия и изисквания по интервенциите бяха отразени в подготвяния Наръчник по директни плащания, който на 7 юни беше публикуван в страницата на МЗХ. С Наръчника помагаме на фермерите, а и на прилагащите структури (ОДЗ, ОСЗ, НССЗ и др.), да имат под ръка и в достъпен вид цялата необходима информация за  изискванията, които трябва да се спазват и изпълняват, за да получат подпомагането по директните плащания.

Освен това, в сравнително кратък срок, успяхме с колегата ми заместник-министър Иван Капитанов да организираме и проведем национална информационна кампания, като преди това направихме обучения за структурите на МЗХ, ангажирани в Кампания 2024. Реализирахме и обучения на НССЗ за всички експерти от областните и общински офиси на службата.

       2. Предизвикателство или улеснение ще е за Вас да отговаряте за двата стълба на подпомагане по ОСП?

Интересен въпрос. Предизвикателство на този етап е от гледна точка на това, че работата по промените при интервенциите на директните плащания и свързаните с тях дефиниции (както в Плана, така и в нормативната уредба, включително и работата със заинтересованите страни) не бе започната, организирана и финализирана от мен. Наследството е такова каквото е. Отговорност на целият екип към бранша беше да се финализират промените в двете наредби, за да се обезпечи Кампания 2024 откъм нормативна уредба, както за земеделските производители, така и за администрацията. Справихме се към момента благодарение на мобилизацията на управленския и експертен капацитет в Министерството и факта, че темата е сред най-основните приоритети на министър Тахов. Предстои ни още работа до успешното приключване на Кампанията, за което ключово е тясното взаимодействие между МЗХ, фермерите, областните дирекции, общинските служби, НССЗ и ДФЗ.

Улеснение, би могло да се каже, но по-скоро по отношение на ефективно и компетентно управление на прилагането на Стратегическия план и синхронизирана работа както с всички заинтересовани страни, така и вътре в самата администрация. Не мога да скрия, че със сигурност е голяма отговорността и предизвикателството за постигане на консенсус между множество заинтересовани страни, често с различни искания и очаквания.

       3. Информационната кампания по директни плащания 2024 г. премина в интензивен темп за екипа на МЗХ. Земеделските стопани разбраха ли, че част от неяснотите все още са на европейско, а не национално ниво?

Министерството на земеделието и храните се стреми да провежда всяка година информационна кампания по директните плащания, в която се разясняват и т.нар. компенсаторни мерки/интервенции (финансирани от ЕЗФРСР). Тази година успяхме да я проведем, вярно в много интензивен график, но обхванахме всички области на страната. Целта ни беше също така и да не допуснем определени недобри практики от миналогодишната информационна кампания. По време на срещите представихме промените, които бяха свързани с първото изменение на Стратегическия план, както и промените, по които се очакваше към онзи момент развръзката на европейско ниво (въпросният Регламент 1468/2024). Разбираеми са някои реакции на фермери, които искат всичко да е ясно по-рано, но ситуацията с дерогациите на ДЗЕС е идентична за фермерите и администрациите в целия ЕС. Считам, че беше много полезна не само за хората, но и за администрацията, все пак за нас е важна и обратната връзка от всички тях. Над 3000 фермери успяха да се включат в нея, като самите те бяха активни, задаваха въпроси, обсъждаха се и различни казуси отвъд планираните теми. Нашите експерти се постараха да отговорят на всички, но на по-специфичните въпроси бяха подготвени писмени отговори, които Министерството изпрати към ОДЗ-тата. В контекста на някои давани екзотични да ги нарека идеи и предложения, бих искала да кажа, че земеделските стопани не бива да за забравят, че цели и приоритети на Общата селскостопанска политика на национално ниво следва да са в съответствие с европейските, същото важи и за правната рамка.

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери се в произхода на над 75 000 хранителни продукти.

Свързани публикации

Уебинарите на Rural Up! през април и май: Неземеделските дейности и ролята на АКИС за развитие на селските райони

Уебинарите на Rural Up! през април и май: Неземеделските дейности и ролята на АКИС за развитие на селските райони

В рамките на поредица от инициативи, насочени към популяризиране на целите и инструментите на Общата селскостопанска политика (ОСП) за периода 2023–2027 г., предстои провеждането на два тематични уебинара, посветени на ключови аспекти от развитието на селските райони...

Уебинарите на Rural Up! през април и май: Неземеделските дейности и ролята на АКИС за развитие на селските райони

Уебинарите на Rural Up! през април и май: Неземеделските дейности и ролята на АКИС за развитие на селските райони

В рамките на поредица от инициативи, насочени към популяризиране на целите и инструментите на Общата селскостопанска политика (ОСП) за периода 2023–2027 г., предстои провеждането на два тематични уебинара, посветени на ключови аспекти от развитието на селските райони...