5 агробизнес идеи от Европа

юли 25, 2024

Европейският съюз насърчава споделянето на опит между земеделските производители,  информирането на потребителите за произхода на храната, която те консумират и ползите от органична, чиста храна. Възможността за директен контакт със земеделските производители и късите вериги на доставка са запазена марка на тези ферми, които са представителни за добрите бизнес практики, поощрени от Европейския съюз и ОСП.

Представяме няколко успешни модела в развитието и насърчаването на природосъобразното и устойчиво земеделиe.

Кооператив за отглеждане на шафран, Гърция

Krokos Kozani Red Saffron се произвежда от 40 малки села и населени места, които заобикалят селскостопанския град Крокос, Централна Гърция. Кооперацията е основана през 1971 г. и до днес тя култивира, събира и обработва подправката шафран. Продуктът им е признат за един от най-хубавите шафрани в света. Изнася се във всички страни от Европейския съюз, Япония, Швейцария, САЩ, арабските страни, Австралия и другаде.

Като една от най-скъпите подправки, шафранът се получава от сухите близалца на цветето на минзухара. Повече от 50 000 близалца на минзухар са необходими за производство на само 100 грама червен шафран.

През последните години Кооперацията завърши голям брой проекти в сътрудничество с Аграрния университет в Атина и Аристотелския университет в Солун. Земеделското сдружение е член на Паневропейския съюз на ароматните растения „EUROPAM“. Сред нейните активности са и разработване на метод на биологично отглеждане на шафран и насърчаване на отглеждането на нови ароматни растения.

Пчеларска ферма от Хисиас, Румъния

Флавиус Хубер е румънски пчелар, който притежава пчеларска ферма в село Хисиас, област Тимис. Основната му дейност е производство на пчелни продукти като мед, прашец, прополис, пчелен восък и пчелно млечице. С него се свързват много хора, които искат да закупят някои от гореспоменатите продукти поради високото качество и свежест. Друга дейност, която пчеларят развива, е да организира посещения за потребители в своята ферма, която е отворена за всички, които се интересуват от начина на живот на пчелите.

Пчелните продукти на Флавиус срещат засилено търсене от страна на местните общности. Главно хора, които се интересуват от приема на органични продукти в своя натоварен градски начин на живот. Освен търговията с висококачествени пчеларски продукти, Флавиус използва случая да информира клиентите си за благоприятното въздействие на апитерапията и ги разхожда из фермата, за да могат да придобият по-ясна представа за това какво е да си пчелар.


Ферма „Козя Поляна“, Полша

Биологичната ферма „Козя поляна“ се намира в Долна Силезия в близост до „Желен гора“, сред поля и гори, с прекрасна панорамна гледка към планините и прочутия Бял хълм. Фермата функционира от 2004 г. и е фокусирана върху отглеждането на овце и кози, които в момента са около 100, а основният акцент е производството на сирене. 

Стопанството предоставя образователни услуги и икономически дейности в сферата на преработката. Собствениците подчертават, че това се дължи на туристите, които идват да си купят сирене и искат да научат как се извършва производството по екологичен начин. През 2014 г. фермата се присъединява към местната Мрежа от образователни ферми. Обучителната програма включва отглеждането на кози, производството на козе сирене, като участниците са както деца, така и възрастни.

Стопанството е производител и на растителни култури, наред с градински насаждения и билки, така и постоянни пасища за добив на сено, използвано за хранене на животните.

Запазена търговска марка за говеждо месо Almenland, Австрия

Инициативата се реализира в регион Almenland в централна Австрия. Проектът създава местни партньорства, а сътрудничеството между земеделските производители от Almenland и регионалния производител Schirnhofer е особено предимство за проекта. Инициативата генерира добавена икономическа стойност за региона, а земеделските производители се ползват от професионалния маркетинг на Schirnhofer. Проектът изгражда интегрирана и многосекторна мрежа за развитие. Популяризирането на региона чрез търговската фирма Almenland и успехът на месото Almo довеждат до подобряването на други бизнеси в региона, като туризъм, голф, риболов, колоездене и консумацията на горски продукти.

Проектът се състои от две основни части. Първо, Schirnhofer установява успешно връзки за продажбата и рекламата на своето месо с група добри местни ресторанти, наречена „Almenlandwirt“. Второ, говеждото Almenland получава запазена търговска марка, което довежда до създаването на „Almenland Marketing“ — организация, основана в тясно сътрудничество с Schirnhofer. „Almenland Marketing“ извършва успешна рекламна дейност, изтъквайки своето месо Almo като уникален продукт на национално равнище (чрез продажби и маркетинг в супермаркетите). 

Агротуристически трасета, Тахов – Олдржихов, Чешка Република

Чешката компания OLDSTAJ отглежда и обучава коне за езда паркур, занимава се със селскостопански дейности и търговия с домашни животни и също предоставя хотелиерски и туристически услуги. Компанията отглежда 45 коня, 25 от които са нейна собственост, а останалите 20 са настанени срещу такса.  Тук тренират и членове на чешкия национален отбор, както и членове на екипа на модерен петобой.

В усилията си да направи конния спорт достъпен за широката публика, OLDSTAJ подготвя 20 км агротуристически трасета, които са разделени по ниво на трудност. Трасетата имат потенциал за по-широка употреба – те се намират сред природа и могат да се използват за туризъм, колоездене или бягане. Към трасетата са изградени и обслужващи съоръжения за туризъм (вендинг машини за освежителни напитки, тоалетни, места за паркиране и др.)

Компанията кандидатства с проект за закупуване на машина за косене на трева и опаковане на сеното за транспортиране до местното депо. Тези машини значително допринасят за успешната реализация на агротуристическите трасета. Ползата от проекта е не само подобряването на външния вид на ландшафта, но също така и появата на нова развлекателна дейност, повишаване на привлекателността на региона и свързаният с нея туристически трафик.

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери се в произхода на над 75 000 хранителни продукти.

Свързани публикации

Министър Тахов: Иновациите могат да задържат младите хора в селските райони

Министър Тахов: Иновациите могат да задържат младите хора в селските райони

Иновациите могат да се превърнат в основен двигател за привличане и задържане на млади хора в селските райони. Това заяви министърът на земеделието и храните д-р Георги Тахов по време на неформалното заседание на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство във Варшава, Полша.

Традиционните местни сортове ябълки осигуряват икономически и екологични ползи за земеделските производители

Традиционните местни сортове ябълки осигуряват икономически и екологични ползи за земеделските производители

Земеделските производители в Германия увеличават доходите си, като същевременно подкрепят биоразнообразието и устойчивостта на климатичните промени, като отглеждат и преработват традиционни сортове ябълки. Днес над 1500 фермери участват в инициативата, като колективно преработват около 400 метрични тона плодове годишно, получават по-добър достъп до пазара и справедливи цени за своята продукция.