Иновативен шведски проект насърчава децата, учениците и персонала на няколко детски градини и училища да отглеждат зеленчуци заедно. Идеята е на местната инициативна група „Родното място на Астрид Линдгрен“ от Окръг Йоншьопинг. Целта на проекта е отглеждането на зеленчуци, повишаване на осведомеността за производството на храна и практическа демонстрация за устойчив модел на съжителство между природата и хората.
Организаторите са убедени, че с помощта на проекта участващите деца ще получат по-добро разбиране за пътя на зеленчуците от фермата до трапезата по забавен и образователен начин.
Чрез отглеждане на растения, децата в детската градина научават откъде идва храната и етапите на биологичното отглеждане. Този начин на обучение изгражда любопитство към зеленчуците у децата, тъй кати няма нищо по-вълнуващо от това да опиташ нещо, което сам си посадил.
Реализация
Училищата кандидатстват по проекта заедно с Асоциацията „Родното място на Астрид Линдгрен“ – сдружение с нестопанска цел, което работи за развитие на селските райони по метода ЛИДЕР.
След като проектът е одобрен, те наемат ръководител и започват да отглеждат зеленчуци в три детски градини, които разполагат със собствени кухни. Общо 150 деца от всички възрастови групи от детската градина участват в проекта. В
Проектът се изпълнява за период от близо една година. Важна част от дейностите по проекта са редовните посещения (всяка седмица) на проектния ръководител с децата от различните детски градини
Стартът е даден в началото на пролетта с подготовка на саксии, изработени от рециклирани кутии за мляко. Важен аспект е възможността за бърза и редовна реколта, за да не се наложи децата да чакат дълго, с което да загубят
интерес. Затова започват с посаждане на грахови кълнове, които децата отнесли в своите домове. По този начин се включват и семействата, за да може интересът към отглеждането на храна да проникне и у родителите. Следващата дейност на младите земеделци била засаждането на спанак в сандъци с капаци, които дали първа реколта в началото на май.
Финалният етап е през есента, когато реколтата се прибира. Част от зеленчуците се консумират от децата на момента, а друга част се използва в кухните на детските градини. Каквото остане – се разпределя и децата го отнасят у дома.
Сътрудничества
В рамките на проекта са включени партньорства с различни местни институции и организация. Такова е направим сътрудничеството с библиотеката в Екшьо, която предоставя на педагозите и децата наръчници и приказки на тема отглеждане на зеленчуци.
Представители на Шведската асоциацията на пчеларите също посещават детските градини, за да разкажат как пчелите допринасят за цялостния процес на отглеждане и производство на храна.
Програмата по строителство и инфраструктура на гимназията ни помага да изградим хотели за насекоми.
Персоналът на общинските имоти в Екшьо е помогнал да се за създаването на градини в детските градини.
Резултат
130 деца и 44 учители участват и научават как да отглеждат зеленчуци, да ги събират и обработват. Децата придобиват практически знания за околната среда и природните цикли, което е основата за разбиране на устойчивостта. Създаден е специален календар за отглеждане, който записва придобития опит от проекта и сега е на разположение за други организации, които могат да го използват свободно при изпълнението на подобни инициативи.