Второто събитие от поредицата „Открий фермерските продукти в твоя магазин“, част от проекта CAP Green Zone се състоя в Premium Market 380, Варна с представяне и дегустация на подбрани фермерски продукти от специализираната фермерска секция на магазина.
Основната цел на проекта CAP Green zone е да даде повече информация за Новата обща селскостопанска политика (ОСП), в това число за дигиталната трансформация, зеленото земеделие, късите вериги и с различни дейности като това събитие да бъдат показани добрите примери за устойчив затворен цикъл на производство и разбира се, реализация на фермерската продукция в големите градове.
Продуктите, които са на фокус по време на тези събития са семейни ферми, малки предприятия, които са затворили цикъла на производство и благодарение на социално отговорни магазини като Маркет 380, са разположени по рафтовете в магазините в големите градове.
Мобилното приложение Farm Check
Важна част от събитието бе и представянето на разработеното в рамките на проекта мобилно приложение Farm Check. „Не всички продукти, на които пише фермерски, био или еко в действителност са такива. В нашата платформа това може да се провери и да се видим много ясно и лесно. Приложението дава важна информация за продуктите от животински произход – кога е регистриран животновъдният обект, дали продуктът е част от биорегистъра и други. Нашата мисия е чрез това приложение да подобрим прозрачността на производството, а също така и да насърчим потребителите да проверяват сами произхода на храните, които консумират“, споделят от екипа на CAP Green Zone.
Част от продуктите, които попадат на фокус по време на второто събитие в Маркет 380 са производство на разположената в подножието на Стара планина ферма Каменяк. Стопанството на Рейхан Алиосман и семейството му се състои от 800 овце, 300 кози и 90 крави, които се отглеждат пасищно през топлите месеци на годината.
От хоби в бизнес и как европроектите отварят вратите към успеха
„От 2002 година семейно започнахме да се занимаваме с животновъдство, отглеждайки най-вече овце. В двора ни винаги е имало различни животни, но в по-малки обеми. Отглеждането им ни е в гена. Стартирахме този бизнес с идеята с времето да започнем да кандидатстваме по европейски проекти и да се развием като по-голямо стопанство, да изградим бизнес, който да изхранва семейството. Това започна да се случва по-активно през 2009 година“, коментира в интервю за Агрозона Рейхан Алиосман.
„През 2016 кандидатствахме с проект за изграждане на мини мандра за производство на сирена и кашкавали по подмярка 4.2. През 2017 започнахме реализацията на проекта и през 2018, началото на 2019-та година вече се намирахме на пазара с наши продукти от овче мляко. Смея да кажа, че до тогава пазарът не беше виждал истинско овче мляко и сирене. Поне в Бургас ние бяхме едни от първите производители, които предложиха толкова високо качество на продуктите на пазара и хората бяха много впечатлени от тях, бързо ни научиха и започнаха сами да търсят нашите продукти. Началото, както с всеки бизнес, не беше много лесно. Изискват се време, търпение, познания и постоянство, за да постигнеш успех, но вече от 3-4 години се установихме на пазара и успешно предлагаме нашата висококачествена продукция“, разказа младият фермер.
„На мандрата имаме и фотоволтаик, но той не е достатъчен, за да покрие производствените нужди и да обезпечи изцяло нуждите от електроенергия. Той е закупен отново с проект по подмярка 4.2. Необходима е сериозна инвестиция, за да поставим соларни панели и да обезпечим нуждите си на поне 80% и да бъдем конкурентни на пазара. Това е следващата ни цел. Вече сме на етап, в който трябва да мислим нещата, които сме изградили как да ги донадградим и да станем още по-добри“, допълни още той.
Големият грях на животновъдите
„Ако когато кандидатствахме с проекта за изграждане на мандрата, се бяхме събрали и кооперирали с други 5-6 овцевъди от региона например, може би щеше да бъде по-лесно и по-успешно за всички нас, тъй като щяхме да можем да предлагаме по-големи обеми от продукцията. Това
обаче е нещо, което е много трудно в българския животновъден сектор – да накараш производителите да се обединят. По този начин щяхме да постигнем по-висока гъвкавост и да можем да покрием по-голяма част от магазинната мрежа. Не знам защо си нямаме толкова доверие. Това е големият проблем на животновъдите, но не всички проумяват, че това е бъдещето и начинът за развитие“, коментира Алиосман.
Модерните технологии на помощ за решаване на проблемите с липсата на работна ръка
„Засега проблемът с работната ръка за мандрата е решен. Имаме човек, който се грижи за нея, но с фермата и с грижите за животните, както навсякъде, имаме проблеми с работната ръка. Имаме хора, които ни помагат, когато са ни необходими в случаите, когато имаме повече работа, но основните грижи падат върху нас“, споделя фермерът.
„Ние се намираме в планински район и имаме 3 стада животни. За да ги наблюдаваме, понякога използваме дрон. Лятно време, дори и да има пастир с животните, за допълнителен контрол и при някакви необичайни ситуации си помагаме с дрона. Наблюдаваме ги от далече и дори в райони с по-гъста растителност, които иначе бихи били по-трудно достъпни от човек“, разказа още фермерът.
„Относно изхранването на животните разполагаме със земя, от която сами произвеждаме грубите фуражи, вече концентрирания фураж си го закупуваме. Това ни е цел за в бъдеще, да направим една кухня и сами да си произвеждаме концентрираните фуражи“, допълни той.
Качеството на продукцията e ключово за откриването на нови пазари
„Продуктите си предлагаме на фермерски пазари, в млечни и био магазини, както и на частни клиенти. През тези три-четири години, откакто сме на пазара, хората се запознаха с нашите продукти и ги търсят. Маркетингът е много важен и представянето на продуктите по различни места и пазари, но качеството е основният инструмент, с който постигаме целите си. Благодарение на качеството на продуктите се откриват възможности за нови пазари“, заключи Рейхан.