fbpx

“Lamb lift” стимулира производството на агнешко чрез нов стандарт за качество на месото

октомври 18, 2023

Финансирана по мярка 16 „Сътрудничество“ оперативна група на ЕПИ-АГРИ създаде нов стандарт за качество на произвежданото в Швеция агнешко месо, за да повиши конкурентоспособността на сектора.

„Lamb lift“ е оперативна група на ЕПИ-АГРИ, която е съставена от фермери, консултанти, кланици, изследователи, търговци на едро и на дребно. Те работиха заедно, за да идентифицират най-важните качествени характеристики на производството на агнешко месо и въведоха набор от най-добри практики в цялата верига на стойността. Полученият стандарт за качество е насочен към изграждане на доверие на потребителите и стимулиране на продажбите.

Контекст

Шведската овцевъдна индустрия се състои от много дребни ферми, или това е страничен бизнес за фермерите, които отглеждат разнообразна гама от породи овце в зависимост от различните модели на развъждане. Това води до различна степен на качество на агнешкото месо и се счита за една от основните причини за липсата на доверие на потребителите в шведско агнешко месо.

През март 2015 г. индустрията пое инициативата за създаване на план за действие за производството на агнешко в Швеция. „Lamb lift“ е оперативна група на ЕПИ-АГРИ, съставена от фермери, консултанти, кланици, изследователи, търговци и търговци на едро. Членовете включват Шведската овцевъдна асоциация, Шведските производители на агнешко месо, LRF Meat, Шведския университет за селскостопански науки (SLU), шведските месни компании, KLS Ugglarps, кланицата на Готланд, Menigo, Swedish Meat, Шведската асоциация на овцете Leicester, Hushållningssällskapet и Glada Fällåret.

Партньорите по проекта работиха заедно, за да идентифицират най-важните качествени характеристики на агнешкото месо и да въведат набор от най-добри практики в целия производствен процес. Това завърши със създаването на нов стандарт за качество на шведското агнешко.

Цели

С основната цел за подобряване на възприятието и доверието на потребителите, новият стандарт за качество на шведското агнешко представя на клиентите надеждна марка, която ги насърчава да купуват местно. Повишеното търсене на висококачествено шведско агнешко стимулира местното производство и съкращава веригата на доставки, повишавайки конкурентоспособността на сектора и поддържайки поминъка.

Дейности по проекта

В първия етап на проекта прегледът на настоящите изследвания подкрепи анализ на практиките за обработка и хранене на животните на десет производители на агнешко в Швеция. Въз основа на това работната група идентифицира качествените характеристики, които имат най-голямо значение за шведското агнешко месо. Втората част на проекта се фокусира върху изискванията за координация на всеки етап от веригата на стойността: от развъждане до клане и пазар. Групата очерта набор от най-добри практики и препоръки за производители, превозвачи и кланици. След това тази информация беше публикувана като интернет базиран набор от инструменти на няколко различни уебсайта.

Резултати от проекта:

Проектът „Lamblift“ успешно създаде стандарт за качество на произвежданото в Швеция агнешко месо(стандарт MSSlamb/Meat Standard Sweden lamb),който се основава на седем различни качествени характеристики – независимо от пола, породата и модела на развъждане – и съответния набор от най-добри практики.

Информацията е свободно достъпни онлайн като пакет от видеоклипове, инструменти и контролни листи.

Проектът създаде мрежи за трансфер на знания и засилено сътрудничество по веригата на стойността на производството на агнешко.

Ключови уроци

Ключов компонент за успешно партньорство са добрите работни взаимоотношения между ръководители на проекти, заинтересованите страни и сътрудниците. „Разработеният от нас инструмент е лесно достъпен, с голямо количество семпли пакети от знания, включително във филмов формат. И може да се използва като предимство за собствена проверка, защото големи части са изложени като образователни.„, Виктория Остлунд (LRF, собственик на проекта) – цитат от прессъобщение.

 

Информация за проекта 

  • Име на проекта: „Lamb lift“
  • Период на изпълнение: 2017-2022 г.
  • Финансиране: от мярка 16 „Сътрудничество“ от ПРСР 2014-2020 на Кралство Швеция
  • Общ бюджет: 3 492 330 (SEK), от който 3 321 330 (SEK) от ЕЗФРСР, 100 000 (SEK) собствено финансиране и 71 000 (SEK) друго съфинансиране
  • За контакт: Swedish Federation of Farmers (LRF), е-mai: fredrik.sundblad@lrf.se
  • Собственик на проекта е LRF Kött, а ръководител на проекта Svenska Köttföretagen. Ако искате да научите повече, можете да се свържете с Виктория Остлунд  от LRF и Хелена Стенберг от Svenska Köttföretagen.
  • Уебсайт: www.lrf.se

 

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери се в произхода на над 75 000 хранителни продукти.

Свързани публикации

ОСП: Устойчивостта е основна цел на стопаните през новия програмен период

ОСП: Устойчивостта е основна цел на стопаните през новия програмен период

ЕК публикува доклад относно приложението на ОСП през 2023-2027 г. Европейската комисия публикува доклад относно приложението на Общата селскостопанска политика (ОСП) за периода 2023-2027 г. В документа се потвърждава важната роля на стратегическите планове по ОСП за...

Броени дни до края на кампанията на МЗХ „Призвание: БиоЛогичен!“

Броени дни до края на кампанията на МЗХ „Призвание: БиоЛогичен!“

Инициативата за популяризиране на биопроизводството обхвана 56 населени места До 5 декември продължава информационната кампания под мотото „Призвание: БиоЛогичен!“, напомнят от Министерство на земеделието и храните (МЗХ). Кампанията стартира на 7 ноември 2023 г...

АГРОПОЛИТИКИ: Био-то е кауза, био-то е здраве, био-то е политика

АГРОПОЛИТИКИ: Био-то е кауза, био-то е здраве, био-то е политика

Защо био? Био-то е кауза, био-то е здраве, био-то е политика. Информационна кампания за популяризирането му с цел привличане на нови биопроизводители провежда МЗХ. Какви са амбициите на аграрното ведомство и можем ли да обърнем негативните тенденции за спад в броя на...