fbpx

Как обединени фермери от Полша постигнаха 130% ръст на продажбите

януари 19, 2024

Директни доставки до потребителите чрез оперативна група Folwark Pomorski

  • Местоположение: Dębnica Kaszubska (Полша)
  • Програмен период: 2014 – 2020 г
  • Приоритет: P3 – Организация на хранителната верига и мярка за управление на риска
  • M16 – Финансиране за сътрудничество (EUR)
    Общ бюджет: 73 067
    ЕЗФРСР: 45 550
    Национален/регионален: 26 036
    Частен: 1 481
  • Продължителност на проекта: януари 2022 г. – декември 2022 г
  • Организатор на проекта: Фолварк Поморски
  • Контакт: biuro@ekoelita.pl
  • Уебсайт: www.folwarkpomorski.com.pl

На пазара на органични храни късите вериги на доставки са много важни за минимизиране на риска от разваляне на храната и намаляване на въглеродния отпечатък на продуктите.

Проектът включва шест органични ферми в полското село Явори, които разширяват своята органична обработка, чрез закупуване на различно оборудване и аксесоари за обработка на говеждо месо – месомелачки, вакуумни опаковчици, триони за кости и специални ножове. Вакуумното опаковане позволява съхранение и зреене, както и продажба на отделни порции с размери на храната,  удобни за потребителите. Бяха закупени и превозни средства за транспортиране на говеда, порода Лимузин, директно до кланицата при контролирани условия. По този начин се намалява стресът на животните и въздействието върху качеството на месото. В рамките на проекта са заложени и хладилни доставки до адресите на клиентите.

 

Очаквани резултати

Изпълнението на проекта ще увеличи продажбите поради възможността за разширяване на разпространението. Прогнозите са, че броят на клиентите ще нарасне със 100-500 души и продажбата на месо и зеленчуци ще се увеличи със 100 % поради наличието по-големите транспортни средства. Очаква се ръст на продажбите на биологичното говеждо месо, тъй като говедата лимузин са хуманно отгледани – метод, който е все по-привлекателен за потребителите. Съкращаването на веригата за доставки ще сведе до минимум риска от разваляне на храната и ще намали въглеродния отпечатък на местно произведени и продавани продукти.

Чрез сътрудничество помежду си, шестте ферми в мрежата са в състояние да гарантират по-голямо разнообразие от продукти, както и адекватно предлагане през цялата година при висок потребителски интерес. Съвместното закупуване на активи чрез проекта, ще помогне на участващите ферми да доставят качествено продукцията на своите потребители.

 

Обединение на производители – пътят към успеха

Проектът включва всички членове на шест биологични семейни ферми в Явори и фермер от съседната общност. В продължение на години във фермите се отглеждат общо 140 говеда, порода лимузин и са произведени приблизително 400 ха зърнени култури и фуражи. В края на 2019 г. фермерите купуват специална преса за маслодайни семена и първите произведени продукти са био студено пресована рапица и ленени масла. Целта е да се съкрати веригата на доставки (от Фермата до трапезата); по този начин се гарантира на крайния потребител, че купува продукти от конкретен фермер – както чрез директни доставки, така и чрез покупки на място в самите ферми.

През 2020 г. фермите стартират диверсификация на производството, чрез биологично отглеждане на зеленчуци – цвекло, моркови, магданоз, целина, картофи и тикви, както и производство на органичен хляб с квас от цвекло. Реколтата и интересът надхвърлят очакванията на земеделските стопани. В същата година започва и директна продажба на био грис от елда и био телешко лимузин. Животните в органичната ферма са на паша през по-голямата част от годината и се хранят изцяло с фураж, отгледан във фермата.

Биологичното говеждо месо е един от продуктите на полския пазар, които са най-трудни за набавяне. Те изискват хладилно съхранение и непрекъсната хладилна верига по време на транспортиране.

 

 

Цели

Целта на проекта е да се приложи концепцията „От фермата до трапезата“ и да достигне до възможно най-много местни потребители в рамките на 100 км, като същевременно гарантира висококачествени продукти. Проектът осигурява поддръжка на хладилната верига по време на доставка, при представяне на продуктите по време на различни панаири, както и даване на възможност за разширяване на асортимента на предлаганите био продукти. Освен това закупуването на транспортни средства позволява на фермите да доставят добитъка си до кланицата в контролирани условия, като по този начин се намалява стресът за животните.

 

Дейности

Мрежата от биологични ферми първо закупува месомелачки, вакуумни опаковчици, триони за кости и специални ножове. Говеждото зрее по „мокър начин“.  Месото след това се съхранява две-три седмици при 2-4 градуса, което помага телешкото да стане крехко и сочно след обработка. С помощта на закупеното оборудване, фермите вече могат да предлагат кайма или разфасовки с кости. Това позволява всяка част от животното да бъде продадена без загуба на месо.

Вакуумираното говеждо е защитено от външни фактори, което може да повлияе на безопасността на продукта. Такава опаковка е привлекателна за потребителите, тъй като може да съдържа порции за „един обяд“, а по този начин хранителните отпадъци могат да бъдат намалени. Други преработени продукти, като студено пресовани био масла или хляб с органична закваска от цвекло, също изискват съхранение в хладилник. Проектът предвижда изграждане на хладилен склад, като съоръжението ще позволи обхватът на продуктите да бъде разширен занапред.

В рамките на проекта ще бъдат закупени две транспортни средства – ремарке за транспортиране на добитък и хладилен камион. Инвестицията ще се отрази положително и на площта за отглеждане на зеленчуци, която ще се увеличи от 0,5 ха на 3 ха.

 

Основни резултати

В миналото продажбите на месо са били 600 кг годишно. Понастоящем, благодарение на въведените решения продажбите на месо се увеличиха до 1400 кг и се очаква тази цифра да продължи да расте.

Късите вериги за доставки могат да насърчават производството и консумацията на висококачествени и здравословни продукти. Биопродуктите, продавани директно във фермата, са рядкост на полския пазар. Смята се, че броят на клиентите ще се увеличи между 100-500 души и количеството месо или зеленчуци в състояние за продажба ще се увеличи със 100 %, благодарение на по-големите транспортни средства.

Източник: ec.europa.eu

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери се в произхода на над 75 000 хранителни продукти.

Свързани публикации

До 15 октомври организации на производители в млечния сектор кандидатстват за финансиране

До 15 октомври организации на производители в млечния сектор кандидатстват за финансиране

Изпълнението на новите оперативни програми ще стартира от 1 януари 2025 г. От 1 до 15 октомври 2024 г., организации на производители в сектор „Мляко и млечни продукти“ могат да подават заявления за финансиране на нови оперативни програми по Стратегически план за...

Експерти ще изготвят безвъзмездно документите на млади, малки и нови земеделски стопани при кандидатстване

Експерти ще изготвят безвъзмездно документите на млади, малки и нови земеделски стопани при кандидатстване

Предвижда се провеждането на практически курс за обучение на земеделските стопани за работа със СЕУ Експертите от Националната служба за съвети в земеделието (НССЗ) ще изготвят безвъзмездно всички необходими документи за кандидатстване на млади, малки и нови...

Предстоят приеми за млади, нови и най-малки земеделски стопани

Предстоят приеми за млади, нови и най-малки земеделски стопани

Вижте кои са важните срокове за фермерите до януари 2025 Заместник-министърът на земеделието и храните Янислав Янчев и експерти от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) запознаха фермери от Велико Търново с важни срокове и условия по директните плащания в...